JORDI SALVAT
Alba López va prendre possessió el passat 4 d’octubre com a nova alcaldessa del Catllar (llegiu la pàgina 14) i el Baix Gaià va sumar una altra dona al capdavant d’un ajuntament. El mandat va començar amb dues alcaldesses (Josepa Figueras a la Nou de Gaià i Montse Muñoz a Creixell) i una co-alcaldessa: Alba Muntadas a Altafulla. El mes de febrer passat Yolanda Sayago va ser escollida batlessa a la Pobla de Montornès i, amb Alba López al Catllar, ja són cinc les alcaldesses al Baix Gaià, la xifra més alta de la història.
Creixell ja ha tingut dues alcaldesses
Creixell és el primer municipi del Baix Gaià que va tenir una alcaldessa. Va ser la convergent Rosa Maria Bertran entre els anys 1991 i 2003. Vint anys després Creixell va tornar a tenir una alcaldessa, en ser investida la socialista Montse Muñoz Madueño. No era una nouvinguda de la política, ja que des de 2003 era regidora i ha exercit tasques de govern en diverses etapes. Reconeix que, des de 2023, quan va ser escollida alcaldessa, ha d’estar pendent de tot el que afecta l’Ajuntament i no quan només s’encarregava de les seves competències.
El fet de ser dona no ho considera ara un problema ja que, segons explica, en la seva vida laboral, com a arquitecta tècnica i enginyera d’edificacions, “ha estat en una professió d’homes envoltada d’homes”. “No ho he tingut fàcil. I ara ja estic curada d’espants”, comenta Muñoz. No ha decidit encara si optarà a un nou mandat com alcaldessa.
La primera alcaldessa de la Nou de Gaià
Josepa Figueras Briones està al capdavant de l’ajuntament d’un dels municipis més petits del Baix Gaià. Entre els anys 2007 i 2011 va formar part de la corporació municipal de la Nou de Gaià com a regidora de Cultura. El 2019 va tornar a l’arena política com a cap de llista de Il·lusionats de Nou-CM, la marca de Junts per Catalunya a la localitat, i es va convertir en la primera alcaldessa de la història de la Nou de Gaià. Des de l’inici de l’exercici de l’alcaldia, Figueras té dedicació exclusiva i admet que no té problemes de conciliació amb la vida familiar per la fase de la vida en què es troba però assenyala que “les dones continuen tenint el rol de cuidadores a les famílies i costa de combinar-ho amb feina i política”.
Figueras destaca que el consistori de la Nou té majoria femenina, amb quatre de set regidors, i en el govern n’hi ha tres dels seus quatre membres, en les dues tinences d’alcaldia. Apunta però que en la gran majoria de reunions que manté pel seu càrrec hi ha bastants més homes que dones. “No ha decidit encara si optarà a un tercer mandat com alcaldessa: “Encara m’ho estic plantejant”.
Mesos molt intensos a la Pobla
Yolanda Sayago Pérez (AMPM) va ser escollida alcaldessa de la Pobla de Montornès el febrer passat després de la dimissió de l’anterior alcalde, Francesc Larios (ERC). Sayago va pactar amb els republicans i serà batllessa fins el gener vinent. Defineix aquests mesos com a “molt intensos” però també “molt positius”. Explica que va trobat una paràlisi molt gran en l’acció municipal i ha hagut de dedicar-hi moltes hores a l’Ajuntament: “Tinc els fills grans i, amb el suport de la meva parella, ho he pogut fer”. Lamenta que la burocràcia municipal sigui tan lenta, però està convençuda que en pocs mesos es veurà tota la feina que l’equip que encapçala està realitzant. “He fet moltes reunions amb associacions i veïns i veïnes, amb tothom qui m’ho ha demanat”, assenyala.
Sayago ja tenia experiència de regidora: de 2015 a 2019 en el govern i des de 2020 a l’oposició. Ara, de nou al govern, afirma que està molt a gust amb l’equip de deu regidors que formen el govern i té ganes de repetir com a cap de llista d’AMPM, una marca lligada al PSC, per poder tornar a ser alcaldessa el 2027.
Debutant com a coalcaldessa d’Altafulla sent mare
Alba Muntadas Olivé va entrar en política el 2015 i va ser regidora de govern uns mesos i després va estar a l’oposició. El 2019, l’EINA, candidatura en què ella ocupava el segon lloc, va guanyar les eleccions i ella es va convertir en coalcaldessa, al costat del també republicà Jordi Molinera. Va prendre possessió embarassada de vuit mesos de bessons i el fet que la coalcaldia fos una novetat a nivell de país va fer que Muntadas ho hagués d’explicar molt als mitjans de comunicació que li ho demanaven. Amb el naixement dels seus fills, va reduir la seva activitat política durant els mesos de baixa només a la representativitat política.
Muntadas explica que portant la regidoria de Personal si que ha notat que el fet de ser dona ha condicionat la relació amb algun dels treballadors quan ha vist que el seu cap era una dona, però en altres àmbits no, ja que hi ha moltes dones en política i no es veu com un cas excepcional. Admet que la política municipal desgasta molt i que el 2023 ho volia deixar, però l’aturada produïda pel Covid i el fet que molts projectes quedessin aturats per la moció de censura del 2022 que la va tornar a deixar a l’oposició la va impulsar a repetir, però ja té clar que el 2027 no es presentarà i abandonarà la primera línia política, però no la política.
La darrera i la més jove, al Catllar
Amb només 30 anys, Alba López Domínguez, s’ha convertit en alcaldessa del Catllar, la primera de la historia del municipi. “Ja tocava!”, afirma López, que és regidora des de l’inici d’aquest mandat. També ha hagut de compatibilitzar com Muntadas la política activa amb el fet de ser mare. Ho va ser fa disset mesos i recorda que en menys de quinze dies ja participava telemàticament en una junta de govern. El primer ple municipal com a mare el va viure amb el seu fill als braços, que l’acompanya també gairebé sempre que acudeix a l’ajuntament. No creu que circumstàncies com aquestes hagin de ser estranyes sinó vistes amb naturalitat.
La nova alcaldessa catllareca es mostra satisfeta que en les darreres dècades les dones s’hagin incorporat a la política i destaca el seu partit el PSC ho ha impulsar: “A Tarragona només cal veure la quantitat de dones socialistes que són alcaldesses o tenen responsabilitats importants”. Ella hi suma el fet de ser dona ser jove: “Si que penses que algunes persones poden tenir una percepció que no hauries d’estar aquí, però no he tingut cap problema amb aquest fet en la meva activitat política. Estem trencant el sostres de vidre”.
Gràfic: LAURA RUIZ FABRA