JORDI SALVAT
Recordeu fa més de quinze anys la brutal oposició de moltes persones -sobretot comerciants- a la conversió del carrer Antoni Roig, la plaça de la Font i el carrer de la Sort en illa de vianants? Eren molts els que estaven malacostumats a anar a comprar el pa o el diari i aparcar dos minuts sobre la vorera. Als comerciants els feia por que els compradors haguessin de caminar una mica més i no valoraven la comoditat de mirrar els aparadors sense estar pendent dels cotxes i dir adeu a unes voreres estretes.
L’equip de govern liderat per Manuel Jiménez va patir un desgast molt fort i la pitjor part se la va emportar Esquerra, que va perdre un dels tres regidors que tenia en les eleccions municipals de 2007. La regidora Montse Gasull, junt amb l’edil socialista Ramon Ripoll, havien estat les cares més visibles del projecte. Una dècada i mitja després a ningú se li passa pel cap fer marxa enrere i que els cotxes tornin a passar pel carrer Nou.
Aquests darrers mesos hem tornat a reviure un episodi similar al voltant de la plaça Catalunya. La seva remodelació ha acabat amb la restricció de trànsit a només els residents. Ha estat una decisió presa a posteriori de la finalització de les obres i potser per això ha aixecat oposició entre alguns veïns o veïnes. No tots, perquè són molts els que estan satisfets amb la pacificació d’aquesta zona i haver guanyat un espai on les persones hi tenen més protagonisme. En detriment però dels vehicles, que tenen itineraris prou fàcils per evitar el pas per aquesta plaça. Estic segur que d’aquí uns anys ningú es plantejarà que tornin a passar cotxes per aquesta plaça.
En mobilitat, a vegades calen decisions valentes i arriscar-se a patir un desgast que no massa polítics estan disposats a assumir. La Torredembarra del futur, la que ha de definir el nou POUM que no acaba d’arrencar, ha de tenir més protagonisme de les persones i la mobilitat sense motor. Però potser no tenim temps amb l’entrada en vigor d’aquest nou planejament per prendre algunes decisions i una evident és la mobilitat a Baix a Mar, que cada estiu es col·lapsa més sovint. S’haurà de comptar amb l’opinió de totes les parts implicades i està clar que no tothom estarà d’acord amb les solucions que es prenguin. I se n’hauran de prendre, igual que ha de passar en altres punts de Torredembarra. Caldran doncs en aquests propers anys, grans dosis de valentia política, com la que van tenir fa uns anys Gasull i Ripoll.