Olga Casabona i Fanny Argilaguet: “L’escola bressol és el primer esglaó dins del sistema educatiu”

Entrevistem Olga Casabona i Fanny Argilaguet, directores de la Llar d’Infants La Casa de les Fades, en aquest inici de curs.

L’any passat va fer quinze anys que va obrir portes la Casa de les Fades. Com han evolucionat  infants des de llavors?

La societat en general ha canviat i per tant els infants també. Hi ha factors com els fort creixement de les noves tecnologies o l’ estrès que pateixen moltes famílies degut a la poca conciliació entre la feina i la vida familiar, que fan que els més petits no tolerin be la frustració. Són infants que creixen en la cultura de la immediatesa i que sovint no acaben d’entendre els límits. Evidentment no tots els infants són iguals.

Com ha anat evolucionant la Casa de les Fades aquests quinze anys?

Som molt lluitadores, hem aguantat crisis econòmiques, COVID, creacions de centres no autoritzats que ens perjudiquen i un llarg etc…, tot i així no perdem mai la il·lusió i les ganes d’innovar, de tractar un mateix projecte des de diferents perspectives fent que cada curs sigui diferent. Intentem adaptar-nos a les capacitats i característiques de cada infant però també a les diferents necessitats de les famílies oferint un ventall de possibilitats en els horaris i un calendari més extens que les escoles convencionals.

L’educació pública de dos a tres anys ara és gratuïta. Com els afecta a les escoles bressol privades?

No podem dir que no ens afecti, tot i que les famílies que ja ens coneixen prioritzen el benestar dels seus fills abans que els avantatges econòmics. De totes maneres, ens trobem amb moltes famílies que no saben que a des del curs passat el Departament d’Educació subvenciona els centres privats com el nostre amb 800 euros per nen/a l’últim curs del primer cicle i 1.600 euros en el cas de les famílies vulnerables.

Com és la convivència entre les llars d’infants i els centres de suport familiar i les ludoteques?

En aquest sentit, el tema de les subvencions potser si que ens juga a favor, ja que aquest tipus de centres no estan reconeguts pel departament d’ensenyament i, per tant, no reben cap tipus d’ajuda. De tota manera, encara hi ha molta gent que no diferencien entre una escola bressol i un centre de suport familiar o ludoteca. En el cas de les escoles bressol es necessiten molts requisits (metres quadrats mínims, titulacions del personal, inspeccions periòdiques…), hi ha un projecte educatiu pensat en satisfer les necessitats globals dels infants i els alumnes s’inscriuen al registre d’alumnes de Catalunya (RALC). Cal que tothom entengui que l’escola bressol és el primer esglaó dins del sistema educatiu.

Quines diferències hi ha abans de començar P3 entre un nen o nena que hagi anat a una llar d’infants i un que no?

No podem parlar per tots els infants ni per totes les famílies, depèn de les circumstàncies de cadascú. En principi un nen/a que ha anat a una escola bressol ja compta amb uns coneixements previs, està acostumat/a a sortir fora del nucli familiar, a seguir certes rutines, a relacionar-se amb altres infants i amb altres adults i en general han adquirit força autonomia. A l’últim trimestre n’acostumem a parlar força de “l’escola dels grans” i se’n fan força conscients d’aquest nou pas. Tot i canviar de centre, l’adaptació a i3 és molt més fàcil.

Hemeroteca

Tweets recents

Share This