Un inici de curs marcat per la pandèmia

JOSEP SÁNCHEZ – Torredembarra, 14/9/2020

El curs escolar més atípic ha començat aquest 14 de setembre en un any marcat per la pandèmia de Covid-19. La situació sanitària que es viu des de fa sis mesos ha obligat a prendre un seguit de mesures i establir protocols per garantir la seguretat dels infants i joves als centres educatius i evitar la propagació de la malaltia. Aproximadament 2.700 alumnes han iniciat el nou curs a Torredembarra i han tornat a trepitjar les aules per primera vegada des del mes de març.

La Covid-19 ha implicat molts canvis des del vessant organitzatiu per als centres i un gran volum de feina per a equips directius i professorat per poder començar aquest curs amb tot ben planificat. D’una banda, totes les escoles i instituts —seguint les indicacions que arribaven des del Departament d’Educació— han hagut d’elaborar un Pla d’Obertura on detallen aspectes importants per al funcionament dels centres, com l’organització de les entrades i sortides, l’hora del pati o el servei de menjador, la nova distribució d’aules o la rutina que han de seguir alumnes i professors per minimitzar el risc de contagi. Per l’altra, fins a la setmana prèvia a l’inici del curs el govern català (a través del Procicat) no ha acabat d’establir alguns criteris per al funcionament dels centres educatius i això ha fet que fins a pocs dies abans de l’inici de les classes, els centres no hagin pogut aprovar de forma definitiva el seu Pla d’Obertura.

Un exemple d’aquests canvis d’última hora és l’obligatorietat de tots els alumnes de primària de portar la mascareta a classe, com a mínim durant les dues primeres setmanes. També alguns dels criteris per determinar un cas sospitós. Així, el mal de coll i el refredat nasal, molt comuns en els menors, es consideraran símptomes si es combinen amb la febre o amb altres manifestacions de la Covid-19. Aquestes dues mesures es van establir pel Procicat el 9 de setembre, només cinc dies abans de l’inici de curs. Els centres estaran pendents de les instruccions que arribin des del govern català, però durant l’estiu ja han treballat de valent per establir unes normes de funcionament que s’inclouen en els plans d’obertura que mencionàvem anteriorment. “Les direccions dels centres hem estat treballant tot l’estiu i amb l’arribada dels mestres també. Hi ha hagut moltíssima feina”, comenta la directora de l’Escola l’Antina, Isabel Escobar.

Tot dins dels centres

Tots els alumnes de les escoles i instituts de Torredembarra faran les seves classes a les instal·lacions del centre. Al mes de juliol, Educació va plantejar la possibilitat que els ajuntaments cedissin espais municipals per encabir-hi aules i permetre el desdoblament de grups. En el cas de Torredembarra, aquesta divisió de grups s’ha fet igual, però s’ha aconseguit que les noves aules se situïn únicament en espais reconvertits. “En principi no es farà res fora dels centres”, explica la regidora d’Educació, Maria Gual, que també recorda que la major part de les aules de primària ja estaven per sobre de les ràtios establertes abans de la crisi de la Covid-19. Per tant, gairebé la totalitat dels cursos d’aquest nivell a les tres escoles del municipi —l’Antina, el Molí de Vent i l’Antoni Roig— s’han desdoblat. “Per a qualsevol aula que teníem a disponibilitat, la seva primera utilitat ha desaparegut. Estem pràcticament sense espais”, comenta Isabel Escobar. En l’educació infantil, el més comú és mantenir dos grups encara que se superi la ràtio de 20 alumnes que va marcar com a pauta el Departament. A l’Antina, Escobar destaca que els espais que tenen per als més petits són prou amples per garantir la seguretat i que “preval el tema pedagògic, per poder seguir amb les tutores de referència”.

Un dels temes que també ha centrat bona part del Pla d’Obertura és el de les entrades i sortides. L’objectiu és evitar aglomeracions i, per això, els centres torrencs han habilitat totes les seves entrades per tal de distribuir els alumnes en diferents punts. També a l’hora del pati hi haurà diverses zones distribuïdes per l’espai de l’escola i cada una estarà assignada a un grup estable. En aquest sentit, des del Molí de Vent la seva directora, Teresa Figueras, comenta: “Per sort la nostra escola té instal·lacions molt àmplies i això ens permet seguir els protocols d’una manera fàcil i fer les adaptacions de forma còmoda.” Tant en el cas del Molí de Vent com en el de l’Antina, la nova realitat també ha implicat fer algunes intervencions al centre per instal·lar elements habituals a les aules o ampliar els espais on, per exemple, rentar-se les mans.

I si i ha un positiu?

Però el punt bàsic sobre el qual gira l’organització dels centres és el manteniment dels grups estables, evitant el contacte amb la resta de classes, encara que siguin del mateix nivell. D’aquesta manera, en cas de detectar un cas positiu entre l’alumnat, només s’hauria de confinar la resta d’infants o joves que pertanyen al seu grup. En aquest sentit, els centres també han estat treballant per poder garantir el seguiment del curs a distància.

Des de la regidoria, Maria Gual també comenta el gran esforç d’adaptació que s’ha fet des dels centres davant l’actualització constant de normes i protocols que arribaven des del departament. “S’han anat produint canvis. El resultat no és improvisació, sinó l’adaptació a les notícies que s’han produït”, comenta.

Totes aquestes normatives, protocols i mesures s’han donat a conèixer també a les famílies en les reunions telemàtiques que han mantingut amb els tutors i tutores dels alumnes durant els dies previs a l’inici del curs. I és que cal recordar que el nucli familiar també té un paper clau per fer que el risc de contagi sigui mínim, ja sigui amb mesures preventives, com mirar la temperatura cada matí, o amb la detecció precoç de símptomes que evitin contagis.

Foto: Una classe de l’escola l’Antina el primer dia de curs. / J. S.

Hemeroteca

Tweets recents

Share This