Com afecta el corredor del Mediterrani el Baix Gaià?

PAU RUIZ – Torredembarra, 10/02/2020

Aquest inici de 2020 ha suposat un canvi revolucionari en la xarxa ferroviària a la demarcació de Tarragona, i de retruc, el Baix Gaià se n’ha vist afectat. El passat 13 de gener es posava en servei el desdoblament de la línia fèrria entre Tarragona i València, coneguda també com a “variant de Vandellòs”.

A banda de la duplicació de les vies —que posa punt final a la saturació que patia històricament la línia—, hi ha dos conseqüències significatives: el desmantellament de l’antic traçat des de Port Aventura fins a la central nuclear vandellossenca i el pas de l’Euromed per l’estació de l’AVE a la Secuita. Totes aquestes modificacions tenen un grau d’afectació notòria a les estacions de Torredembarra i Altafulla. Però, de quina manera afectarà als nostres convilatans usuaris d’aquesta línia?

Mateixos regionals, mateix temps de trajecte

La posada en marxa d’aquest nou tram ferroviari, d’entrada, no ha afectat el nombre de circulacions en els dos sentits de la marxa de la línia R16. Un total de 8 combois diaris seguiran unint Altafulla i la Torre amb Barcelona/Tortosa, com ja passava amb el tram antic. No obstant, hi ha canvis significatius. El més destacat és que ja no es podrà viatjar fins al centre de Salou degut a la supressió de la línia antiga. L’estació de Port Aventura, en format cul de sac, heretarà aquest rol.

Al contrari del que s’esperava, la variant no aporta millores significatives en els temps de viatge. El trajecte de l’R16 entre Barcelona i Torredembarra/Altafulla i viceversa manté la mateixa durada. El mateix succeeix si l’origen o destí és Tarragona, Cambrils o Tortosa, en què en el millor dels casos es guanyen cinc minuts respecte al traçat antic. Un fiasco, ja que cal recordar que els horaris es van modificar al 2016, ampliant el temps del trajecte per “incorporar” retards derivats per les obres del nou traçat. Una demora del temps de viatge que, tot i la finalització de les obres, se segueix assumint, pel que es dedueix dels nous horaris.

Empitjorament de freqüències

Analitzant amb detall els horaris, tampoc han permès l’anhelat increment de freqüències, ans al contrari. L’entrada en funcionament de la variant ha eliminat la forquilla d’entre 30 minuts i una hora entre tren i tren. En l’interval comprès des de les 9 del matí i un quart de 12, únicament tres combois uneixen Altafulla i la Torre amb Barcelona (gairebé una hora i mitja sense cap tren). El mateix succeeix en sentit invers, en què no hi ha cap tren a Tarragona entre les 10.58 i les 12.22, fet que amb els horaris de l’antiga línia no succeïa. També pot portar a la confusió el fet que, per exemple, a les 13.45 passa un Rodalies amb destinació Salou-Port Aventura, i dotze minuts després, a les 13.57, un Regional amb destinació Tortosa.

Es modifica l’RT2 i apareix l’R17, una nova línia

I com afectarà a tots aquells ciutadans i turistes que, des de Torredembarra i Altafulla vulguin desplaçar-se cap a Port Aventura? Amb la reordenació del mapa ferroviari al Camp de Tarragona, l’estació d’ADIF del Parc Temàtic esdevé també l’estació de Salou, tot i trobar-se a gairebé 2 quilòmetres de l’antic emplaçament. En els mesos que el complex es troba tancat (gener-febrer), únicament cinc trens de les anomenades Rodalies de Tarragona (RT2) per sentit comunicaran el parc amb el Baix Gaià; sempre amb destinació l’Arboç. L’altra opció és fer transbord a Tarragona per agafar els regionals-llançadora, anomenats R17. En alguns casos, el temps d’espera entre un tren i l’altre oscil·la entre els 30 i els 90 minuts. En el període comprès entre juny i setembre, hi haurà un sisè comboi, que en aquest cas unirà Barcelona amb el Baix Gaià i Port Aventura.

Menys trens de velocitat alta pel Baix Gaià

Un altra afectació, en aquest cas indirecta, és que 14 trens Euromed deixen de creuar els termes d’Altafulla i Torredembarra a 150 km/h, ja que des del 13 de gener ho fan a través de la línia d’Alta Velocitat. Cal recordar que va protagonitzar tristament un fatídic accident, el 30 de març de 2002 a Torredembarra, col·lidint amb un Catalunya Exprés que va causar dues víctimes mortals i un centenar de ferits. Des d’aquell tràgic succés, moltes veus demanaven que els trens de velocitat alta deixessin de circular pels nuclis del Baix Gaià.

Un corredor ofegat en un mar de dubtes

La posada en servei de la doble via del corredor del Mediterrani, lluny de satisfer l’opinió pública, no ha fet sinó afegir més incertesa sobre la ja de per si complicada xarxa ferroviària al Baix Gaià i al Camp de Tarragona. Tot i la inversió multimilionària, no afavoreix en gairebé res els nombrosos usuaris de les estacions del Baix Gaià. Les millores en el temps de trajecte són gairebé invisibles, i tampoc es dibuixa —almenys de moment— una connexió per ferrocarril amb l’estació de l’AVE a la Secuita, ni tampoc es posa fil a l’agulla a la preocupació existent entre empresaris i vilatans sobre el pas de les mercaderies pels nuclis costaners.

Ara més que mai toca fer front comú per, d’una vegada per totes, dotar el territori de mitjans de transport sostenibles però sobretot eficients.

Foto: TDB ACTUALITAT

El tiempo - Tutiempo.net

El darrer video

El FIC-CAT 2020 estrena l’espot, realitzat per Heidi Ramírez

Hemeroteca

Tweets recents

Share This