‘The Cathar Man’ la cançó dedicada al campanar de Jujol, a Creixell

REDACCIÓ – Creixell. 30/6/2023

El trio català Monnie & The Awesome Boys ha estrenat aquest divendres, 30 de juny, The Cathar Man, un tema inspirat en el penell que l’arquitecte Josep Maria Jujol va dissenyar per al campanar de Creixell. El trio està format per Mònica Sans a la veu, Marcel Janer al teclat i Llorenç Roca a la bateria; fa anys que fan concerts de versions, defensant un repertori en diversos idiomes que recorda una mica a Pink Martini. Aquest single, editat per Audiovisuals de Sarrià, recull el seu primer tema de creació pròpia, animats per completar un àlbum sencer ben aviat.

The Cathar Man es va estrenar en directe el passat  3 de Setembre de 2022 en el marc de la jornada cultural “Rere les petjades dels Camins Càtars per Creixell” celebrada a Cal Cabaler de Creixell. Però el tema no es va enregistrar a l’estudi fins més tard i avui, finalment, es publica a xarxes (Spotify, Google Music, Youtube, etc..)

Investigació darrera la cançó

Durant la pandèmia, Mònica Sans Duran, arquitecta i cantant del trio, va fer una recerca per a intentar desvelar el significat simbòlic d’aquesta girola. L’experiment la va portar a llegir sobre els càtars, la croada contra els albigesos, l’imaginari de Jujol i el seu rerefons històric, la seva personalitat, les seves aficions, etc..  I al final, el que es va iniciar com un divertiment personal, ha acabat esdevenint una conferència (La simbologia oculta rere el campanar de Jujol a Creixell) i una cançó inspirada en totes les històries llegides.

Sans sosté la teoria que les dues figures del penell: el lleó i la creu occitana, representen la mort de Simó de Montfort en la croada contra els albigesos (Jujol també esmenta la croada en els seus dibuixos del campanar, però només es refereix als quatre personatges de la base; no hi ha cap referència clara al significat del penell). Durant el setge de Tolosa, una pedra llençada des d’una catapulta operada per dones i nenes occitanes va esclafar el cap del sanguinari i cruel Montfort. Va morir a l’instant i la seva mort va ser molt celebrada. Així, la creu occitana representaria a les dones càtares de Tolosa i el lleó heràldic a Simó de Montfort, ja que aquest era el seu escut d’armes. Com a confirmació de la seva teoria, Sans va descobrir que a l’interior del Capitoli de Tolosa hi havia uns frescos de Jean Paul Laurens que representen la mort de Montfort de la mateixa manera: una creu occitana sostenint una llança que mata a un lleó. El famós crit “Viva Tolosa, Montfort es mort” es llegeix en l’estendard que envolta la llança i també s’escolta al final de la cançó The Cathar Man, representant el crit de victòria dels occitans de Tolosa.

Però la cançó no només parla de Montfort, també recorre la historia dels darrers càtars, travessant Catalunya de nord a sud, des d’Occitània fins a Morella i Sant Mateu. L’autora es va inspirar en els llibres de Jose Luis Soler (Pere Mauri, l’últim pastor càtar) i de Victor Amela (El Càtar Imperfecte), que narren les aventures de dos últims càtars documentats: Pere Mauri i Guillem de Belibasta. Musicalment, també beu de Sting, de la cançó de la croada i de l’himne càtar per excel·lència: Lo Boièr. The Cathar Man ve acompanyat d’un videolyric amb moltes imatges i informació referent a la recerca sobre Jujol i els càtars.

Foto: El trio Monnie & The Awesome Boys en acció. / CEDIDA

Hemeroteca

Tweets recents

Share This