ANÀLISI l A voltes amb la línia ferroviària Reus-Roda

PAU RUIZ

L’embolic ferroviari tant al Camp de Tarragona com a casa nostra, al Baix Gaià, continua. Si a principis del 2020 parlàvem de inauguració d’un nou tram del Corredor del Mediterrani  (la variant de Vandellòs), torna en escena un actor ja conegut al territori: el traçat ferroviari de Reus a Roda de Berà.

Aquesta setmana, els mitjans de comunicació de la demarcació de Tarragona es feien ressò d’una partida als Pressupostos Generals de l’Estat de 200.000 euros destinada a l’elaboració d’un estudi per a la recuperació de la línia Reus-Roda, per a permetre el pas dels trens de mercaderies. Però, exactament qué és aquesta línia i que implicaria la seva reobertura dins del Corredor Mediterrani?

L’any 1884, s’inaugurava el tram entre Roda de Berà i Reus, de l’ambiciosa línea de los directos de Madrid a Barcelona, que per tal de retallar la distància en km i temps de recorregut, unia les dues ciutats a través de Reus, Móra la Nova i Casp, fins enllaçar amb la línia existent a Saragossa.  El tram en qüestió suposava ser el tercer traçat ferroviari que creuava el Baix Gaià.

Decadència i clausura de la línia

L’any 1967, la unificació de les línies Tarragona-Lleida amb la Reus-Móra-Madrid a través de la nova (i actual) estació de Reus, va acabar suposant una estocada gairebé definitiva al tram comprès entre la capital del Baix Camp i Roda, ja que els combois que circulaven per el directo, podien desviar-se fins a Tarragona i arribar a Barcelona per la línia de la costa (fins aleshores la línia Reus-Tarragona tenia una altra estació a Reus, ubicada a l’actual parc de Sant Jordi). Tot i tractar-se d’un tram electrificat, la reducció de circulacions i un escàs manteniment de la infraestructura, van suposar la clausura definitiva del tram comprès entre Roda de Berà i El Morell a l’abril de 1992.  Des d’aquell moment i fins a l’actualitat, únicament hi circulen  trens de mercaderies des de Reus fins a la terminal logística d’ADIF a Constantí, i de forma més esporàdica, fins a la planta petroquímica de Repsol al Morell.

Tot i que el traçat que va quedar fora de servei al 92, encara es pot reconèixer fàcilment, ha patit algunes mutilacions amb els anys, com per exemple a l’estació de Roda, on es va construir l’intercanviador d’ample provisional, o bé a La Secuita, amb la construcció de l’estació del TGV Camp de Tarragona, i l’enllaç ferroviari amb la variant del Corredor del Mediterrani fins a Vandellòs.

Reobertura d’un tram de 20 quilòmetres

Els Pressupostos Generals de l’Estat contemplen doncs, una partida de 200.000 euros destinada a l’estudi d’una possible reobertura del tram  fora de servei, de gairebé 20 quilòmetres entre la petroquímica Repsol del Morell fins a l’enllaç  amb la línia de Valls i l’antic ramal del TGV a Roda de Berà. Segons es desprèn de l’estudi, i en declaracions del comissionat del Corredor del Mediterrani Josep Boira, la intenció d’aquest estudi seria reobrir la línia per al pas exclusivament de mercaderies, desviant així part del trànsit que actualment ho fa per la costa. D’aquesta manera, es podria incrementar el transport de mercaderies per ferrocarril (un paupèrrim  5%, dels percentatges mes baixos de tota la Unió Europea) sense saturar més la línia de la costa i evitant així el pas per nuclis densament poblats com Tarragona o Torredembarra.  La opció de desviar part d’aquests combois per l’interior, tal com reclamen alguns agents econòmics del territori, topa amb l’oposició dels batlles dels municipis afectats per aquesta possibilitat, ja que temen que hi circulin trens de mercaderies perilloses (tot i que en l’actualitat ja circulen per una part d’aquesta línia fins al Morell).

Més enllà de les mercaderies, algunes plataformes en defensa del transport públic apunten que la recuperació de la línia Reus-Roda podria afavorir la mobilitat de passatgers tant del Camp de Tarragona com del Penedès, ja que el traçat passa a escassos metres de l’estació del TGV, facilitant així connexions directes a un radi de menys de 40km amb Reus, Sant Vicenç de Calders, El Vendrell i Vilafranca.

Via Verda del Baix Gaià: una atracció turística sostenible

No obstant, una de les reivindicacions històriques relaciones amb la Reus Roda és apostar per una reconversió a una Via Verda, seguint així el model turístic d’èxit de les Terres de l’Ebre o a la Renegà de Benicàssim. Així doncs, una hipotètica Via Verda del Baix Gaià tindria un recorregut de 15,5km, des del camí que creua la via uns metres més enllà de l’estació de Roda, fins passat el túnel de Tapioles, ja al terme de Perafort. Com a principals atractius, la infraestructura compren 3 túnels (La Pobla de Montornès, El Catllar i Tapioles), i 2 espectaculars viaductes, a La Riera de Gaià i al Catllar. A mes, la ruta incorporaria 4 de les antigues estacions, tres de les quals inexistents, exceptuant l’antic edifici de viatgers de la Riera de Gaià: La Pobla,  El Catllar i La Secuita-Perafort; i transcorrent molt a prop de nuclis molt importants com Creixell, Torredembarra i Altafulla.

Foto: Una imatge recent de la via Reus-Roda a l’alçada del Catllar. / TDB

El darrer vídeo

ENTREVISTA l Josep Bargalló, exconseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya

Hemeroteca

Tweets recents

Share This