CRÍTICA l Treateràpia ens torna a fer riure i pensar amb ‘Crema cremada’

JORDI SALVAT

El segon llibre d’un actor, el segon capítol d’una sèrie, el segon disc d’una banda de música… o la segona obra d’un grup de teatre. El segon sempre és més difícil que el primer. En el debut, l’òpera prima, s’hi destinen molts esforços, moltes energies, no hi ha un llistó previ, però en la segona producció cal confirmar les sensacions aconseguides en la primera. És un repte difícil. Treateràpia va sorprendre el 2017 amb Pla de xoc per la seva originalitat, el ritme trepidant, la combinació entre comèdia i certes pinzellades de drama. Gairebé tres anys després tornen amb Crema cremada, que es va preestrenar aquest dimecres, 12 d’agost, al Centre Cultural del Catllar i que s’estrenarà aquest proper diumenge a partir de les 19:30 hores en el mateix escenari.

I ho fa amb cinc mesos d’endarreriment a causa de la Covid-19. L’estat d’alarma es va decretar just uns dies abans de l’estrena programada a mitjan de març, també al Catllar. Han estat mesos difícils, amb tele-assaigs durant el confinament i amb la dificultat que representava en una obra on el contacte físic, amb petons, abraçades o bufetades són continus. Abans de l’inici de l’obra, el seu autor, director i també actor, Joan Maria Vidal, va voler agrair el suport d’aquest municipi a aquest projecte teatral altafullenc i també va recordar el moment complicat que viuen la cultura i el teatre: “Si haguéssim representat aquesta obra en un vagó de tren hi hauria el 100% d’aforament.” Però amb les mesures anti Covid-19, al Centre Cultural del Catllar només hi pot haver un 30% de la seva capacitat.

Crema cremada no és la segona part de Pla de xoc. Vidal canvia la política per la família. Una família amb un pare, una mare, el fill i la filla. Des de les primeres escenes de l’obra ja es veu que de convencional no té res. Hi ha mentides, contradiccions i impostures, com les que amaguen la gran majoria de famílies. Amb un argument original, però que ens evoca un dels grans problemes de la nostra societat, com són les falses aparences, voler ser el que no som, ens situa en un ambient vodevilesc, de portes que s’obren i es tanquen, per riure darrera la mascareta, però també té moments per la reflexió més profunda, per la interpel·lació directa a l’espectador en un final que et fa moure de la cadira, potser una mica incòmode  perquè parlen de tu.

Respecte Pla de xoc, Crema cremada també ofereix un altre canvi important, que és l’elenc. Repeteixen gairebé totes les actrius i actors del primer muntatge, però els qui tenien un paper més secundari en l’òpera prima adopten més protagonisme en la segona i, a l’inrevés, cosa que demostra la versatilitat i la polivalència dels membres d’aquest jove grup teatral del Baix Gaià. Treateràpia inicia ara una gira que els portarà per diferents escenaris del Baix Gaià i del Camp de Tarragona, però abans passarà pel Festival internacional de teatre amateur de Girona (FITAG) a finals de mes. Dos obres en dues edicions del prestigiós festival teatral. No és casualitat. Segur que el nou muntatge del grup teatral altafullenc seguirà creixent, ajustant-se algunes costures que potser ara encara estan tendres en aquesta primera representació. Si voleu riure -i també interrogar-vos sobre la vostra existència- aneu reservant butaca per anar a veure Crema cremada. El 6 de setembre la podreu veure a Torredembarra i el 13, a la Pobla de Montornès.

Foto: Un moment de l’obra, que s’ha estrenat a l’escenari del Centre Cultural del Catllar. / TDB

Hemeroteca

Tweets recents

Share This