Voluntaris porten menjar i medicaments a persones grans en diversos municipis del Baix Gaià

JORDI SALVAT – Torredembarra/Altafulla/El Catllar/La Pobla de Montornès, 24/03/2020

Són diversos els municipis del Baix Gaià que compten amb voluntaris coordinats pels Ajuntaments que s’encarreguen de portar aliments i medicaments i també fer altres serveis com acompanyament telefònic, passejar mascotes o suport en temes sanitaris mentre duri la situació d’epidèmia sanitària a causa del CODD-19 que ha obligat al confinament domiciliari. Després d’uns dies d’organització, aquesta setmana ja cobreixen les necessitats d’unes desenes de persones i s’espera que en els propers dies arribin a més persones. Coneguem una mica més quatre casos.

Catorze domicilies a Torredembarra

Voluntaris de Protecció Civil de Torredembarra col·laboren en el servei d’ajuda a 14  domicilis de gent gran i amb patologies i també repartint paquets de  menjar als usuaris de Càritas. Els Voluntaris de Protecció Civil, coordinats pel departament de  Seguretat i Protecció Civil de l’Ajuntament de Torredembarra, duen a  terme aquests dies tasques de repartiment de paquets de menjar als  usuaris de Càritas els dimarts i els dijous, donant suport al personal  d’aquesta entitat. També són els encarregats de realitzar els serveis  a domicili d’ajuda a la gent gran i amb patologies que es va posar en  marxa la setmana passada des de la Regidoria d’Acció Social. En  aquests moments, són atesos un total de 14 domicilis, matí i tarda.

El servei dels voluntaris es mantindrà durant la situació d’emergència al municipi. Les peticions de les persones que necessitin alguns del serveis poden  fer arribar les seves sol·licituds a través del telèfon 671 01 10 49,  de dilluns a diumenge, de 9 a 14 hores.

Batuda de trucades a Altafulla

L’Ajuntament d’Altafulla ha organitzat una bossa de voluntaris per donar suport a les persones grans que a causa del confinament no poden abastir-se d’aliments i medicaments. Actualment en tenen gairebé cent, tot i que només n’han activat una part, els que tenen entre vint i trenta i pocs anys, que tenen menys riscos si contrauen el COVID-19.  “De de l’Ajuntament vam detectar que hi havia moltes persones a Altafulla disposades a fer de voluntàries i vam voler canalitzar-les. El primer dia, el divendres 13, ja teníem 50 persones inscrites”, explica l’alcalde d’Altafulla, Jordi Molinera.

La primera feina que van fer els voluntaris dilluns i dimarts de la setmana passada va ser trucar a totes les persones del municipi de més de 60 anys, el col·lectiu de més risc davant de la malaltia. Es van poder telefonar fins a 670 persones d’aquesta franja d’edat de qui es tenia el número telefònic des del consistori. Després s’ha contactat amb més gent cercant telèfons a través d’amics i coneguts. Molinera apunta que només els queden unes 300 persones per contactar, que podrien ser entre 150 i 200 domicilis, ja que moltes són parelles entre elles. S’ha descartat anar a visitar-los a les cases a causa de les restriccions pel COVID-19.

“A aquestes persones se’ls feia tres preguntes: si viuen soles, si necessiten ajuda i si tenen alguna urgència. Una cinquantena ens van dir que necessitaven ajuda i els vam assignar un voluntari. Primer truquen des de l’ajuntament perquè és un número que dona més confiança i més amb les estafes i rumors que corren. Posteriorment ja truquen des dels seus telèfons particulars. El voluntariat es basa en la confiança i llavors funciona bé. Les trucades que fem cada dia per controlar l’estat d’aquestes persones acaba sent una teràpia perquè poden conversar amb algú”, explica Molinera, que indica que si només necessiten només menjar els el fan arribar des del servei de menjador que ja fa uns anys que va posar en funcionament el consistori altafullenc.

Molinera destaca que aquest servei de voluntariat els ha servit per localitzar persones amb situacions de vulnerabilitat que necessiten de la intervenció dels Serveis Socials del Consell Comarcal del Tarragonès. “Una situació com aquesta que vivim ens ha permès superar algunes traves legals i poder arribar a aquestes persones”, afirma Molinera.

Més de 40 voluntaris al Catllar

L’Ajuntament del Catllar es va posar en marxa per disposar d’una bossa de voluntaris un cop es va demanar el confinament als domicilis amb una crida a través del telèfon 672 29 57 83 i el correu electrònic voluntaris.catllar@gmail.com. El primer tinent d’alcalde i regidor de Participació Ciutadana, Daniel Rodríguez Polo, explica que actualment compten amb una quarantena d’inscrits com a voluntaris, que s’encarreguen de trucar als majors de 65 anys del municipi per saber si tenen necessitat de suport en la seva vida diària. Des dels serveis jurídics de l’Ajuntament estan acabant de preparar l’apartat legal per als voluntaris, com els certificats de mobilitat.

Rodríguez explica que aquest cap de setmana ell mateix ja va començar a fer les primeres compres per a les persones que ho van demanar. Són mitja dotzena: dos del nucli antic i quatre de diferents urbanitzacions del municipi, que recordem que és el més extens del Baix Gaià i compta amb una trentena d’urbanitzacions. Creu que a finals de setmana ja podran ser diversos els voluntaris que puguin estar actius un cop superat l’apartat legal i que aquests aniran a fer diferents tasques degudament identificats i prenent les mesures de seguretat requerides i respectant les distàncies recomanades. A més, el regidor assenyala que totes les compres es realitzen en els set establiments que es mantenen oberts al municipi -excepte articles que no estiguin disponibles- i d’aquesta manera es donar suport al comerç local en un moment complicat com l’actual.

També de del consistori catllarenc, han impulsat altres serveis, com l’assessorament a la ciutadania per part de treballadors de l’Ajuntament des de casa o  suport psicològic per part de membres del Col·legi de Psicòlegs de Tarragona. “També estem estudiant com solucionar algunes casuístiques d’usuaris del consultori municipal, que han vist tancava aquest dilluns i ara s’han de desplaçar al Centre de Llevant a Tarragona”, explica Rodríguez, que assenyala que s’estan coordinant amb els voluntaris que durant tot l’any participen al programa “Amb tu a prop”, que cada matí truquen a diverses persones grans del municipi.

La Pobla ja dona suport a tres famílies

El servei de voluntaris que coordina l’Ajuntament de la Pobla de Montornès ja fa uns dies que està actiu. “Estem molt satisfets de la resposta a la crida que vam fer fa uns dies i tenim més de vint voluntaris del poble i altres municipis. Actualment atenem a tres famílies amb problemes per comprar aliments i medicaments”, explica la primera tinent d’alcalde, Gemma Barceló, que segueix del seu domicili totes les operacions dels voluntaris per si sorgeix algun problema, per exemple amb Mossos d’Esquadra.

Barceló assenyala que reparteixen les compres entre els comerços locals i només recorren a grans superfícies de municipis propers per comprar articles que no troben a la Pobla. La regidora també destaca la coordinació amb ajuntaments de municipis propers i amb Protecció Civil de Torredembarra i la gran predisposició a col·laborar que han trobat en els comerços locals. Indica que fan repartiment a domicili quan abans de la crisi sanitària no ho feien.

Per contactar amb el servei de voluntariat de la Pobla es pot fer a través del correu electrònic voluntaris.pobla@gmail.com o el telèfon 977 64 80 12.

Foto: Voluntaris trucant des de l’ajuntament d’Altafulla. / AJ. ALTAFULLA // Voluntari del Catllar portant aliments a un dels usuaris del servei de voluntariat / TWITTER VOLUNTARIS CATLLAR

Fes-te subscriptor i dona suport al periodisme local i independentRebràs el diari al teu domicili i formaràs part d'una comunitat

Per què haig de fer-me subscriptor/a?

Per donar suport a un projecte periodístic de proximitat i de qualitat.
Per aprofitar una sèrie d’avantatges en l’accés a continguts informatius.
Per poder participar en actes exclusius i aconseguir ofertes en comerços i serveis.
Per formar part d’una comunitat.

A què em dóna dret la subscripció?

Rebre cada número en paper al teu domicili i descarregar-se el PDF de la revista.
Accedir uns dies abans als principals continguts de la revista.
Recepció d’un mailing periòdic.
Participació a actes exclusius per a subscriptors/res.
Ofertes comercials i promocions.

Share This