ANÀLISI l El problema de la brossa

JORDI SALVAT – Torredembarra, 18/8/2020

En el ple extraordinari del passat 6 d’agost, l’Ajuntament de Torredembarra va aprovar la incoació de l’expedient per a la resolució del contracte del servei de recollida i transport de residus del municipi, que realitza l’empresa Nordvert SL. És un pas més en un conflicte que va arrencar el novembre passat, quan es van detectar des del consistori un seguit d’incompliments contractuals. La principal problemàtica és que l’empresa no ha dut a terme els buidats de contenidors establerts al contracte ni les neteges interiors, no s’han recollit les bosses de residus que es troben a terra, al costat dels mateixos contenidors, i no s’han finalitzat serveis com la recollida de la poda.

S’hi suma l’informe elaborat el mes de juliol d’enguany amb un llistat extens de totes les deficiències detectades des de l’inici de l’estiu, amb l’anomenada “represa” després de l’estat d’emergència i el confinament, cosa que va comportar l’arribada massiva de persones amb segona residència a Torredembarra.

El consistori exigeix a l’empresa 61.400 euros per danys i perjudicis. A més, amb l’expedient en marxa, l’Ajuntament tindrà cobertura legal per encarregar amb una tercera empresa algun servei que Nordvert no realitza. La incoació de l’expedient implica concedir el tràmit d’audiència a la contractista. El regidor de Sostenibilitat, Joan Torras, ha explicat a Torredembarra Actualitat que l’empresa ha demanat cinc dies de pròrroga i, fins a final de mes, no tindran la resposta de la mateixa a les acusacions del consistori i si accepta les penalitzacions. Després els tècnics municipals hauran d’analitzar els arguments de Nordvert. Haurà de ser el ple qui prengui la decisió definitiva: acceptar les mesures que proposi l’empresa o resoldre el contracte i convocar un nou concurs o buscar una altre model. El procés, avança Torras, no serà ràpid.

Imatge lamentable

Des del cap de setmana previ de Sant Joan, les imatges d’illes de contenidors amb brossa a vessar i residus de tota mena al seu voltant es van convertir en el pa de cada dia a moltes zones de Torredembarra. Les queixes de veïns i veïnes es van multiplicar. Malgrat les mesures preses per l’Ajuntament durant el juliol, la coincidència de diversos factors, segons Torras, va complicar la situació. El regidor explica que tot plegat va coincidir amb un conflicte intern entre empresa i treballadors, que provocava que els empleats complissin al mínim les seves obligacions: “L’empresa va deixar de fer alguns serveis i darrerament se saltaven serveis sencers, amb dies que no havien fet el servei.” En el ple, Torras va afirmar que l’empresa s’ha “columpiat”: “Ha tardat molt a posar els mitjans per resoldre el problema, com llogar personal, empresa per recollir deixalles al costat o poda. Ha estat mala gestió de l’empresa, no un problema laboral.” L’anunci de la incoació de l’expedient a Nordvert SL va precipitar l’acord entre empresa i treballadors i va evitar una vaga prevista a mitjans d’agost. Assenyala també que la Regidoria de Sostenibilitat ha hagut de destinar operaris propis a netejar els voltants dels contenidors durant els matins.

Un altre dels factors que assenyala Torras per explicar la situació és l’arribada massiva des de finals de juny de propietaris de segones residències a la vila que en anys anteriors ho feien de forma més esglaonada i anaven i venien dels seus llocs d’origen fins ben entrat el juliol o al mes d’agost: “Aquestes famílies s’ha instal·lat aquí i generen més residus. Alguns tornaran quan acabi l’estiu, però altres teletreballaran des d’aquí o hi estaran mentre duri l’ERTO. El canvi d’hàbits de compra, de la presencial a internet, genera molt cartró i voluminosos.”

Més de trenta expedients per incivisme

Torras també apunta una altra causa: l’incivisme de molts veïns i veïnes, que deixen els residus fora dels contenidors o fins i tot en espais on no n’hi ha. El regidor explica que ja s’han incoat més de trenta expedients sancionadors. Els ciutadans sancionats podrien rebre una sanció de 50 a 200 euros.

L’oposició va ser molt dura durant el ple en què es va aprovar la incoació de l’expedient. “Hi ha hagut una manca de previsió i capacitat de reacció del govern tot i disposar d’informes tècnics. El problema s’arrossegava des de novembre. Només calia un informe de tres tècnics i l’acció d’un regidor”, va afirmar la regidora socialista Angie Muñoz. Des de Ciutadans, Toni Cruz va recordar que el seu grup va presentar al·legacions al Tribunal de Contractes Públics perquè creia que el projecte que el servei licitava no s’ajustava a les necessitats de Torredembarra, com al final, segons Cruz, s’ha acabat demostrant. Des de Junts, Josep Maria Calvet va lamentar “la imatge trista i bruta des de fa mesos de Torredembarra, que afecta la marca turística del municipi però també és un problema greu d’higiene i salubritat.” PSC i Junts van votar junt amb el govern a favor d’incoar l’expedient i Ciutadans es va abstenir.

Queden dos anys i mig de contracte

L’actual contracte de la brossa de Torredembarra, que es va adjudicar a l’empresa Nordvert, del Grup Sorigué, va entrar en vigor el gener de 2019. Nordvert SL ja s’encarregava de la recollida de la brossa a Torredembarra abans, amb un contracte de vuit anys. “El 2018 es va fer un contracte curt, per veure com s’organitzava la recollida. Ara ja estem estudiant què farem un cop venci. La municipalització o una empresa mixta són possibilitats que hi ha sobre la taula, com també fer contractes diferents per a cada fracció. D’aquesta manera evitaríem el que passa ara, que falla una cosa i falla tot. Però hem d’estudiar moltes variables”, apunta Torras.

Reducció de contenidors amb la recollida porta a porta

A Torredembarra, ara mateix, hi ha 637 contenidors distribuïts en 179 illes de contenidors: 216 de rebuig, 166 de FORM (matèria orgànica), 87 d’envasos, 87 de cartró i 81 de vidre. La recollida porta a porta es fa actualment als carrers de 4 zones -nucli antic, Clarà, Babilònia i Sant Jordi- i ha fet reduir un 23,2% el desplegament de contenidors que hi havia amb l’anterior contracte, que eren 830: 278 de rebuig, 223 de FORM, 111 d’envasos, 110 de cartró i 108 de vidre. Aquest mes d’agost ja són un total de 1.712 els habitatges que s’han acollit al porta a porta.

El cost de l’anterior contracte era de 947.914 euros anuals —concretament el 2018— i, amb l’actual contracte, aquest 2020 s’eleva a 978.076 euros. Cal tenir present que el contracte no inclou la gestió dels residus, és a dir l’entrada a planta de valorització la fracció resta i reciclatge les altres fraccions.

Foto: Bosses de brossa acumulades al voltant dels contenidors han estat una imatge molt repetida aquest estiu a la Torre. / JOAN CASAS

El tiempo - Tutiempo.net

Hemeroteca

Tweets recents

Share This