REDACCIÓ – Torredembarra, 3/12/2025ç
L’Ajuntament de Torredembarra ha posat en marxa el nou contracte de recollida i transport de residus, així com de control i gestió del servei amb l’objectiu de millorar-ne la sostenibilitat i l’eficiència. El contracte, que tindrà una durada inicial de vuit anys, prorrogables fins a dos més, va entrar en vigor aquest 7 d’octubre.
El regidor de Residus, Raúl García, ha explicat que “amb aquest contracte fem un pas decidit cap a l’economia circular i el model de residu zero. Impulsem la separació de residus en origen, reforcem el porta a porta i incorporem noves àrees tancades amb control d’accés per garantir un reciclatge més eficient i responsable. El nostre objectiu és facilitar als veïns i veïnes totes les eines perquè reciclar sigui més fàcil que mai i perquè cada residu tingui una segona vida”.
Pel que fa a l’impacte immediat del nou contracte, el regidor ha explicat que “durant aquest primer any la ciutadania no percebrà gaires canvis, ja que el contracte d’urgència que ha estat en vigor fins ara ja va incorporar moltes de les millores que ara es consoliden, com l’increment de freqüències, la millora de la recollida porta a porta o la neteja dels punts de contenidors”.
Finalment, ha remarcat que “el gran salt es produirà a partir del segon any, amb la renovació de la flota de vehicles, l’ampliació del porta a porta i la implantació dels contenidors intel·ligents. Tot plegat ens permetrà avançar cap a un model de gestió de residus propi del segle XXI i complir amb els objectius ambientals europeus, fent de Torredembarra un municipi més sostenible”.
El servei s’organitza en dos lots:
Lot 1: Recollida i transport de residus, adjudicat a Prezero España S.A.U. amb un pressupost de 27.518.119,08 euros.
Lot 2: Plataforma i control de qualitat, adjudicat a Boreal Information Technology S.L. amb un pressupost de 45.375 euros.
Pla d’implementació
-Durant el primer any de contracte, s’incorporen les següents millores:
-Recollida de voluminosos a través d’una empresa del tercer sector.
-Incorporació d’un segon encarregat a la plantilla.
-Incorporació de la fracció resta a la recollida comercial porta a porta, amb campanya de comunicació a establiments comercials prevista a principis del 2026.
-Campanya de comunicació a la ciutadania. És imprescindible abans d’iniciar-se el segon any del contracte perquè el canvi serà important i afectarà tota la ciutadania. Cal que tothom entengui no només què canviarà, sinó sobretot per què: per complir amb la normativa europea, millorar els resultats de reciclatge i avançar cap a un model de taxa justa, en què tothom paga en funció del que genera i separa correctament.
-Informar bé i amb temps és necessari per a una transició ordenada, evitarà confusions i males pràctiques i facilitarà que el nou sistema comenci a funcionar correctament des del primer dia.
A partir del segon any de contracte (octubre 2026), es preveu:
Extensió del porta a porta a nous barris (Àmfores i Marítima Nord i Sud) i repartiment de més de 6.000 kits nous de recollida a totes les zones amb PaP.
Renovació de 2.089 contenidors entre recollida comercial i de ciutadania (aquesta última amb 63 bateries). Els contenidors de resta i orgànica seran amb xipatge i accés amb targeta electrònica.
S’instal·laran tres àrees tancades de contenidors a les zones on actualment funciona la recollida porta a porta:
Barri Marítim
Es crearà una àrea destinada exclusivament a la recollida porta a porta comercial, pensada per donar servei als establiments durant la temporada alta i facilitar-los la gestió dels residus.
Urbanitzacions
S’habilitaran dues àrees més en diferents urbanitzacions. L’objectiu és facilitar la separació correcta dels residus quan, per diferents motius, els veïns no poden ajustar-se als dies i horaris estrictes del servei porta a porta.
Per accedir a qualsevol d’aquestes àrees serà necessari identificar-se amb la targeta amb xip, garantint així un ús correcte i controlat del servei.
Renovació i ampliació de la flota de vehicles, de 10 a 18, amb més del 60 % híbrids o elèctrics, reduint emissions i soroll. Aquesta modernització permet reduir de manera notable les emissions contaminants, contribuint a mitigar els efectes del canvi climàtic, alhora que millora la qualitat de l’aire i disminueix el soroll, ja que aquests vehicles són molt més silenciosos i generen menys molèsties als veïns.
Increment de plantilla fins a 33 llocs de treball (actualment 24).
Foto: Operaris recollint la brossa en un centre comercial torrenc. / AJ. TORREDEMBARRA


