Mercaderies per l’Interior interposa dos contenciosos davant l’Audiència Nacional per frenar el tercer fil

REDACCIÓ – Tarragona, 15/10/2025

La plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior, integrada a l’associació Tarragona Avança, ha interposat dos recursos contenciosos administratius davant l’Audiència Nacional contra el Ministeri de Transports i ADIF contra l’execució del projecte del tercer carril del Corredor Mediterrani en el tram Vila-seca – Tarragona – Sant Vicenç de Calders – Castellbisbal, que travessa zones densament poblades i amb alt valor històric, turístic i mediambiental. Ho han presentat aquest dimarts, 14 d’octubre, en roda de premsa.

Les claus del recursos són, per una banda, la impugnació per inactivitat administrativa i nul·litat dels projectes per violació de Drets fonamentals. L’associació sol·licita que es declarin nuls de ple dret el projecte inicial aprovat en 2013 i les seves modificacions de 2018, 2021 i 2022, reclamant a més la retirada de la nova infraestructura vinculada al tercer carril per violació de drets fonamentals de la vida i la salut de les persones, el patrimoni i el medi ambient.

Per altra banda, la impugnació i revisió per incompliment en l’aplicació del dret i jurisprudència de la Unió Europea: Segons la plataforma, el Ministeri de Transports i ADIF  han incomplert la seva obligació legal d’elaborar un estudi informatiu i estudis d’avaluació ambiental i avaluació d’impacte pel canvi climàtic previ, amb participació ciutadana, i fer la Declaració d’Impacte Ambiental pel Ministeri de Medi Ambient, tal com exigeix la normativa ferroviària i mediambiental i la doctrina del Tribunal Europeu de Justícia. “Les legítimes reclamacions de la Plataforma en defensa dels ciutadans i del nostre patrimoni i medi ambient vers l’acció intrusiva i il·legítima de l’Estat, estan avalats per vuit informes pericials”, mantenen.

Entre els arguments principals per aquests dos recursos, la plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior denuncia el risc per a la vida i la salut de la població: “L’any 2030 es preveu, segons el Plan Mercancías 30 del Ministerio de Transportes, un increment de trànsit ferroviari de mercaderies multiplicat per 3 respecte a 2021, cosa que significa que passaran 45 combois de mercaderies diaris, a diferència dels 15 actuals”, expliquen des de la plataforma, que afegeixen. “L’objectiu a mig termini de la UE és que s’arribi al 30% de mercaderies transportades per ferrocarril, la qual cosa vol dir multiplicar per 10,8 els combois actuals, es a dir, arribar a 162 trens diaris. A més, seran combois més llargs (passaran dels 200-400 metres actuals als 750 metres) i pesats (els trens de mercaderies que circulen avui tenen un pes total de 800 tones; en el futur, aquests trens aconseguiran un pes total de 1.800 tones). I cal tenir en compte que alguns d’ells aniran carregats amb productes químics perillosos”.

També adverteixen de l’impacte en el patrimoni històric i cultural: “El traçat costaner discorre al costat de l’amfiteatre romà de Tarragona, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO, l’estabilitat de la qual es pot veure compromesa per les vibracions que produeix el pas dels trens de mercaderies, que amb l’entrada en funcionament del tercer carril incrementaran el seu trànsit i seran més llargs i pesats”, mantenen. “Aquest augment de pes i grandària requerirà una major tracció per a arrossegar els trens, la qual cosa provocarà un major impacte, incloent-hi vibracions i soroll, en les zones pròximes a l’Amfiteatre romà de 2.000 anys d’antiguitat, col·legis d’educació primària i als habitatges”, continuen.

Altres arguments són:

– Impacte en el patrimoni mediambiental: Així mateix, també es veuran afectats espais naturals protegits per la Xarxa Natura 2000, com el Bosc de la Marquesa, riu Gaià i els Muntanyans de Torredembarra.

– Afectació a l’activitat turística i econòmica: El pas de trens de mercaderies per zones urbanes i turístiques posa en risc la competitivitat econòmica i l’habitabilitat dels municipis afectats.

– Contaminació acústica i vibracions: El projecte incompleix la Llei del Soroll i els mapes estratègics d’ADIF, la qual cosa vulnera drets fonamentals com la salut, la intimitat personal i familiar i la qualitat de vida dels veïns.

– Perjudicis als viatgers pel coll d’ampolla: A l’actualitat, la línia ferroviària de la costa s’utilitza principalment per al transport de passatgers, incloent-hi rodalies i mitjana distància, i també per mercaderies, encara que amb menor freqüència. Amb la pròxima entrada en funcionament del Corredor Mediterrani, s’espera un augment significatiu en el nombre de trens de mercaderies que provinguin de l’autopista ferroviària Saragossa-Tarragona més els de la línia costanera València-Tarragona, als que s’ha d’afegir els de passatgers de Lleida, Reus, Mora i Tortosa, la qual cosa provocarà el col·lapse d’una via ja saturada i suposarà un nou perjudici per als usuaris del tren, que veuran augmentar les incidències i els retards.

– Existència d’alternativa: l’associació defensa el traçat interior lluny de nuclis poblats per al transport de mercaderies per ferrocarril, alliberant la línia de costa per a passatgers.

La plataforma Mercaderies per l’Interior considera que el tercer carril del Corredor Mediterrani per la costa de Tarragona en el que insisteixen ADIF i el Ministeri és “una opció insostenible que posa en risc la vida i la seguretat de les persones, el patrimoni històric, el medi ambient i el futur econòmic de la regió, per la qual cosa considera un error la seva entrada en funcionament”. L’associació exigeix l’impuls immediat del traçat interior, lluny de nuclis poblats, que garanteixi una infraestructura ferroviària moderna, segura, sostenible i plenament integrada en el territori.

Davant la ferma actitud del Ministeri i d’ADIF de seguir endavant amb el tercer carril per la línia de la costa Tarragona – Sant Vicenç de Calders per transportar mercaderies per ferrocarril, tot i les diverses vies de diàleg obertes per la Plataforma els darrers 6 anys que han estat totalment infructuoses, la Associació Tarragona Avança interposa sengles recursos davant l’Audiència Nacional basats en l’incompliment de la normativa i per aturar aquesta construcció per tots els motius esmentats anteriorment. “No podem simplement acceptar el terrible futur que li espera als municipis afectats, que quedaran separats definitivament del mar i sotmesos a un constant greu perill per a la població”, conclouen.

Foto: Un moment de la roda de premsa oferta per la plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior. / CEDIDA

Hemeroteca

Tweets recents

Share This