Sóc un romàntic

ALBERT JANSÀ

La gestió de la convivència entre grans supermercats i petits comerços és una decisió fonamental en el model de desenvolupament de qualsevol municipi. Especialment en aquells de menor envergadura com ara Torredembarra, i per extensió, qualsevol població del Baix Gaià. Passejant per qualsevol d’aquests pobles s’observa un ràpid deteriorament i tendència a la desaparició del comerç local, almenys en el seu sentit més tradicional. Els comerços de proximitat que presten serveis, proporcionen qualitat de vida, generen riquesa i seguretat, en poc temps seran poc més que història. Hi ha qui ho atribueix al profund canvi en el comportament dels consumidors, cada vegada més donats a comprar per internet i a donar vida a les grans plataformes que monopolitzen aquest comerç.

L’augment de les transaccions electròniques és una obvietat però no explica per ell sol la declinació accelerada de l’activitat comercial als nostres carrers. No és la tecnologia qui està acabant amb el comerç urbà divers i de qualitat, sinó les males polítiques urbanístiques. La compra per internet només està posant els darrers claus d’un taüt fabricat des dels ajuntaments, per acció o per omissió. Quan s’atorguen llicències a tota mena de grans superfícies comercials, quan es converteixen els polígons abans industrials en zones d’activitats terciàries s’està provocant aquest buidat urbà d’activitats. Quan no es protegeix el comerç tradicional, quan es faciliten els lloguers especulatius, quan no es propicia l’associacionisme dels comerciants, l’efecte és aquest.

Per a les hisendes municipals resulta molt lucratiu atorgar llicències de construcció i obertura de grans centres comercials, però l’efecte a mitjà termini és l’empobriment notori del teixit i l’activitat urbana, i per consegüent la inseguretat i l’ocupació irregular d’habitatges. En un país tan tradicionalment de botiguers, els fills d’aquests no volen quedar presoners d’uns horaris tan exigents. Paradoxalment molts dels que ocupen el seu lloc ho fan en horaris gairebé non stop. Soc un romàntic, al mateix temps que relato fets consumats. Els supermercats acumulen gairebé el 80% del consum del sector de l’alimentació davant d’un 20% per al comerç de proximitat que, al cap i a la fi, donen vida als barris.

El darrer vídeo

VÍDEO l Entrevistem Santi Segalà, cap de l’àrea de Predicció Meteorològica del Servei Meteorològic de Catalunya

Hemeroteca

Tweets recents

Share This